door: Leo Aquina | 11 april 2024

“Deze opleiding heeft een emancipatoire werking”, zegt Katelijne Boerma. Als opleidingsmanager aan de Hogeschool van Amsterdam stond zij samen met Kim Middendorp als projectleider aan de basis van de nieuwe Master Sport Business & Leadership. “Dit is de eerste masterstudie in Nederland met een focus op business en leiderschap in de wereld van sport en bewegen”, vertelt zij. “Voorheen waren er op dit gebied alleen private opleidingen of je moest bijvoorbeeld bij buitenlandse universiteiten 30.000 euro neertellen. Deze opleiding aan de HvA valt gewoon onder de publieke Nederlandse regeling voor collegegeld en is dus voor iedere student met een bachelordiploma Sportkunde, Sport Studies of Sportmarketing toegankelijk.”

De vraag naar de nieuwe Master Sport Business & Leadership komt voort uit een behoefte uit het werkveld, vertelt Katelijne Boerma: “Onderwijs op het gebied van sportmanagement is zo’n 25 jaar geleden begonnen. Inmiddels zijn er heel veel afgestudeerden in het werkveld terechtgekomen dat daardoor is geprofessionaliseerd. Dat heeft geleid tot een nieuwe vraag naar mensen die met een gedegen sportopleiding ook een grote organisatie kunnen runnen. Neem bijvoorbeeld het hoofd Sportstimulering in Alkmaar, die een afdeling van 35 man runt met een begroting van twee miljoen. Dat vraagt om leidinggevende competenties op masterniveau.”

"Van leiders in de sportsector wordt meervoudige waardecreatie verwacht"

Niet alleen heeft de professionalisering gezorgd voor een nieuwe vraag naar professionele leiders, ook de aard van het werk in de sport is veranderd. Boerma: “De vraagstukken zijn ingewikkelder geworden. Sport houdt niet meer alleen de broek op met subsidie. Van leiders in de sportsector wordt meervoudige waardecreatie verwacht. Een voetbalvereniging zorgt niet meer alleen voor voetbal, maar is ook betrokken bij allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Betaald voetbalorganisaties houden zich allemaal bezig met vraagstukken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Lat ligt hoog
Om een accreditatie te krijgen voor de nieuwe master, moest de opleiding voldoen aan de zogenaamde macrodoelmatigheidstoets voor nieuwe opleidingen. “De zwaarste toets die we ooit hebben gedaan”, aldus Boerma. “Maar het is goed dat de lat hoog ligt, want daar worden wij als opleiding alleen maar beter van. De HvA deed vooronderzoek onder 140 organisaties uit de sportsector om te achterhalen wat de behoefte in het werkveld is.” Voorbeelden van die organisaties zijn le Champion, Golazo, Topsport Amsterdam, maar ook organisaties als AZ of House of Sports. “We hebben breed gekeken in de wereld van de sport. Een belangrijke eis voor de toets was werkgelegenheid voor de afgestudeerden. We hebben van ongeveer 100 van de 140 organisaties respons gekregen en daaruit bleek dat er de komende vijf jaar ruim 700 banen voor afgestudeerden zijn in het werkveld.”

De visitatiecommissie bracht dan ook een positief oordeel uit en concludeerde: ‘Een goede leider heeft een sterk moreel kompas. Daar gaat deze master een mooie bijdrage aan leveren. Fijn dat docenten, examencommissie en werkveld samen gemotiveerd zijn om de opleiding te blijven ontwikkelen in de toekomst.’ Boerma: “Er is dus alle vertrouwen dat de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) het positieve advies gaat overnemen en dan is het helemaal officieel.”

Praktijkgericht
Boerma ziet de opleiding als een vervolg op de bestaande HBO-opleidingen Sportmarketing en Sport Management & Ondernemen. De laatste opleiding is sinds een paar jaar onderdeel van Sportkunde. “Van de afgestudeerden aan die opleiding vindt 95 procent direct een baan”, aldus Boerma. “Dat komt omdat we heel praktijkgericht zijn. Veel studenten blijven hangen bij hun afstudeerorganisatie.” Met de nieuwe Masteropleiding, die plaats biedt aan 60 studenten, is er nog een alternatief. Als voltijdsopleiding duurt de Master één jaar, maar studenten kunnen over twee jaar ook kiezen voor een tweejarige deeltijdvariant.

Het curriculum van de Engelstalige opleiding beslaat zeven modules: Vision and Strategy in Sport, Value Creation and Business models in Sport, Human Resources in Sport, Operations Management in Sport, Stakeholders and Politics in Sport, Master Thesis in Sport Business & Leadership en Personal Professional Profiling. Dat laatste onderdeel is belangrijk, zo benadrukt Boerma: “De studenten studeren af met een persoonlijk leiderschapsprofiel dat aansluit bij de eigen ambities en het type sportorganisatie waar ze willen werken. Kern van de opleiding is business en leiderschap, het neerzetten van een sterke organisatie om bepaalde doelen te realiseren in het werkveld van de sport.”

"Een goede beheersing van het Engels is onontbeerlijk in de internationale wereld van de sport"

Niet alleen het werkveld is enthousiast over de nieuwe opleiding, ook de studenten. Boerma: “Ze staan echt te trappelen. We hebben nu al 90 belangstellenden, dus we moeten gaan selecteren, maar dat zijn we gewend. Voor de opleiding Sportkunde- leerroute Sport, Management & Ondernemen krijgen we jaarlijks 800 aanmeldingen voor 310 plaatsen. Bij de Master vragen we om een portfolio waaruit moet blijken dat deze opleiding voor iemand de logische vervolgstap is. Daarnaast kijken we uiteraard naar de bachelorscriptie, niet zozeer naar het cijfer, maar naar de inhoud. En het Engels moet op C1-niveau zijn, omdat de Master in het Engels is.” Die taal-eis heeft niet te maken met buitenlandse studenten, legt Boerma uit: “De organisaties in het werkveld geven aan dat een goede beheersing van het Engels onontbeerlijk is in de internationale wereld van de sport. Dat doen we nadrukkelijk ook omdat het een aanvulling kan zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt.”


Eigenschappen
#replace title#