door: Emma Meertens | 6 april 2023
Na de zomer start Hogeschool Inholland met een deeltijdopleiding Sportkunde. In deze studie staan welzijn, gezondheid en leefstijl centraal. In Nederland bestaan er al acht voltijd Sportkunde hbo-opleiding en één deeltijd Sportkunde hbo-opleiding. In september wordt de deeltijdopleiding Sportkunde van Hogeschool Inholland aan dit rijtje toegevoegd.
De behoefte aan meer Sportkundigen in Nederland is er, zo concludeert Fieke Ligthart, teamleider Sportkunde bij Inholland Haarlem. Dat ziet ze ook bij hun voltijdse opleiding Sportkunde; de meeste afgestudeerden kunnen zo aan de slag in het werkveld. Ligthart: “Als je landelijk kijkt zie je dat we veel uitdagingen met elkaar hebben op het gebied van gezondheidszorg, bewegen, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Een sportkundige kan ervoor zorgen dat mensen aan de voorkant fit en gezond blijven, maar kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat iemand die moet herstellen met plezier blijft bewegen.”
Behoefte aan ander geschoolde professional
Op basis van gesprekken met het werkveld en de raad van advies van de diverse Sportkunde-opleidingen, heeft Hogeschool Inholland besloten om in september te starten met de deeltijdstudie. Daarnaast sluit het ook aan op het ‘leven lang ontwikkelen’-beleid van de overheid. Ligthart: “Het werkveld geeft aan dat er een behoefte is aan een ander geschoolde professional in het sportwerkveld. Het gaat dan over professionals die meer overstijgend kunnen denken.” Door ook een deeltijdoptie aan te bieden krijgen meer mensen de kans om op hbo-niveau geschoold te worden op het gebied van bewegen en gezondheid. De nieuwe variant van de studie Sportkunde verschilt in studieopbouw van de voltijdvariant.
“In onze voltijdstudie hebben we het over toetsen, vakken en roosters. In de deeltijdstudie is het uitgangspunt leren op de werkplek. Daarnaast is de doelgroep ook anders; bij de al bestaande studie Sportkunde zien we voornamelijk havisten die net van de middelbare school afkomen. De deeltijdstudie is meer bedoeld voor mbo’ers die aan het werk zijn en daarnaast willen doorleren, maar niet nog vier jaar in de schoolbanken willen zitten. Maar ook voor mensen die al langer werken in de sport of mensen die een carrièreswitch voor ogen hebben, komen in aanmerking voor deze opleiding.”
Zelfde diploma, andere route
In de deeltijd- komt dezelfde inhoud aan bod als in de voltijdoptie, alleen de route naar het diploma ziet er echter compleet anders uit. De deeltijdopleiding is opgeknipt in acht blokken; zo’n blok heet een leeruitkomst. Op het moment dat de student alle leeruitkomsten haalt, krijgt deze het diploma. De expertisegebieden van Sportkunde bij Inholland Haarlem zijn verweven in deze leeruitkomsten. Dit zijn: Sport en Maatschappij, Aangepast Sporten, Leefstijl en Gezondheidsmanagement. Om een leeruitkomst te halen bouwt een student een portfolio op. Een leeruitkomst duurt, in regulier tempo, zo’n twintig weken. “Dat is ongeveer een half studiejaar. In die twintig weken kom je zes keer bij elkaar op een themadag die plaatsvindt op onze locatie in Haarlem.” Daarnaast heeft elke student regelmatig contact met zijn leercoach en de intervisiegroep waarvan hij onderdeel is.
Dat het leren tijdens deze studie in de praktijk plaatsvindt, is volgens Fieke Ligthart een win-winsituatie. “De studenten kunnen blijven werken en de uitdagingen in hun werk meenemen naar de studie. Maar ook voor werkgevers is het interessant omdat ze iemand in hun organisatie hebben die zich ontwikkelt en daadwerkelijk met de uitdagingen van jouw organisatie aan de slag gaat. En doordat we in nauw contact staan met het werkveld, weten we ook als opleiding precies waar er behoefte aan is.”
Die behoeften halen ze nu voornamelijk uit de raad van advies van de diverse Sportkunde hbo-opleidingen in Nederland. Een van de leden van die adviesraad is Ronald Wouters, directeur van NL Actief. Hij reageerde getuige het persbericht van Hogeschool Inholland positief op de ontwikkeling van de deeltijdvariant Sportkunde: 'Toen ik voor het eerst hoorde dat deze deeltijdvariant wordt opgezet, vroeg ik me vooral af waarom dat nog niet bestond. Een heel goed initiatief dus van Hogeschool Inholland dat ik zowel persoonlijk als vanuit de branchevereniging toejuich.' Daarnaast wordt er samengewerkt met meer lokale partijen zoals Team Sportservice en SportSupport Kennemerland. Ligthart: “Door de voltijdstudie hebben we al een groot netwerk opgebouwd. Het is een web aan bedrijven dat we kunnen aanspreken.”
Toegevoegde waarde
Een aantal jaar geleden hebben sportopleidingen van verschillende hogescholen de handen ineen geslagen en is de naam Sportkunde gelanceerd. Bij alle Sportkunde-opleidingen is sport niet het doel, maar vooral ook een middel. Door de krachten te bundelen wordt er samengewerkt aan de positionering en profilering van de Sportkundige in het werkveld.
“Elke hogeschool heeft een eigen kleur en invalshoek als het gaat over de opleiding Sportkunde", vertelt Ligthart. "Onze concullega’s van de Hogeschool van Amsterdam richten zich bijvoorbeeld meer op de economische waarde van sport en bewegen. Wij richten ons meer op de gezondheidswaarde en de sociaal-maatschappelijke waarde.” Naast de opleiding bestaat bij Inholland ook het lectoraat Kracht van Sport en Bewegen. Onderzoekers en studenten focussen zich hier op het verhogen van de sport- en beweegparticipatie in Nederland en het aantonen van de sociaal-maatschappelijke waarde van sportparticipatie.
De diverse Sportkunde-opleidingen zijn door deze krachtenbundeling eerder aanvullend, dan concurrerend. De komst van de deeltijdopleiding Sportkunde bij Hogeschool Inholland zal volgens Ligthart dan ook geen problemen opleveren met bijvoorbeeld dezelfde deeltijdopleiding aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. “De opleiding van de HAN heeft haar eigen accenten en studieopbouw. Uiteindelijk is het aan de student zelf om te kijken wat het beste bij hem past.”
Voor meer informatie: Deeltijdopleiding Sportkunde van start bij Inholland