Stichting Wijksport zoekt een nieuw bestuurslid, vanwege het geplande aftreden van het bestuurslid met de portefeuille financiën. Momenteel loopt het traject om het collegiale bestuursmodel om te vormen naar een raad van toezichtmodel. Daarom zoeken we een lid van het bestuur dat meegroeit naar de nieuw te vormen raad van toezicht en de positie van voorzitter auditcommissie gaat bekleden!
‘Een trots bestuurslid dat zich graag inzet voor sport en bewegen in de gemeente Wijk bij Duurstede!’
In het kort
Dit maakt jou hét bestuurslid van Stichting Wijksport
Jouw profiel
Én
Je bent een positief, actief lid van een team. Je zet je kennis en ervaring in om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Stichting Wijksport. Je straalt rust en overzicht uit. En je bent graag een ambassadeur van Stichting Wijksport.
Uitdaging
Het zijn spannende tijden! De financiering van sport en bewegen staat onder druk en dit vraagt creatieve oplossingen van alle betrokkenen en dus ook van Stichting Wijksport. Tegelijkertijd is er ook behoefte aan verbetering en vernieuwing van de (sport)faciliteiten. Op dit moment wordt er op meerdere gebieden gewerkt aan de ontwikkeling van het sportpark, zoals de realisatie van een nieuw multifunctioneel gebouw, en zet Stichting Wijksport de eerste stappen tot het ontwikkelen van een nieuwe visie. Kortom: als lid van het bestuur van Stichting Wijksport schaak je op meerdere fronten tegelijk. Stichting Wijksport werkt grotendeels met maatschappelijk geld en handelt daarnaar. De maatschappelijke opgave is het doel en geld daarvoor een middel, waarbij je als lid van het bestuur mede de financiële continuïteit hebt te bewaken.
Dit is Stichting Wijksport
Stichting Wijksport stimuleert dat zo veel mogelijk inwoners van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede sportief en recreatief in beweging komen en blijven. Hiermee dragen we positief bij aan verbinding, welzijn en vitaliteit van inwoners van Wijk bij Duurstede. Ons startpunt is het beheren van moderne, veilige en schone sportvoorzieningen en het organiseren van aantrekkelijke, verantwoorde activiteiten die sporten en bewegen bevorderen. Dat doen we zonder winstoogmerk, waarbij we streven naar kostendekkende bedrijfsvoering. Stichting Wijksport wordt geleid door de directeur en heeft een bescheiden maar professionele werkorganisatie (gemiddeld 10 medewerkers): office coördinator, horecacoördinator, buurtsportcoach coördinator en facilitair coördinator. Het team van Stichting Wijksport zorgt ervoor dat de sportaanbieders op het sportpark zo gefaciliteerd worden dat zij goed functioneren. Daarnaast is het team verantwoordelijk voor het (onderhoud van) het sportpark. Ook ontzorgt Stichting Wijksport de sportaanbieders op administratief vlak.
Organisatiestructuur
Organisatiemodel
Stichting Wijksport werkt momenteel volgens het bestuursmodel. Het bestuur bestaat uit vijf leden (inclusief de voorzitter). De directeur rapporteert aan het bestuur. Het bestuur is in samenspraak met de belanghebbenden een traject gestart om de structuur te wijzigen naar een raad van toezichtmodel. In de nieuwe situatie zal de directeur als directeur-bestuurder gaan rapporteren aan een nieuw te vormen raad van toezicht.
Voorzitterstafel
De voorzitterstafel is een samenwerkings- en overlegorgaan tussen de verenigingen en tevens adviesorgaan voor het bestuur van de Stichting Wijksport.
Gemeente Wijk bij Duurstede
De gemeente is een belangrijke gesprekspartner van Stichting Wijksport.
Sportcomplex Mariënhoeve
Sportcomplex Mariënhoeve omvat inmiddels een groot aantal velden voor voetbal, hockey, korfbal, honkbal en softbal; een tennispark, een judohal (dojo), een jeu de boulesbaan (binnen en buiten), een complete turnhal, een gymnastiekzaal voor scholen en tafeltennis en ruime sporthallen voor onder andere korfbal, basketbal, volleybal, zaalhockey en badminton. Daarnaast maken enkele commerciële sportaanbieders (onder andere fitness, dans) gebruik van de sporthallen. Het is belangrijk dat sporters en sportaanbieders op sportcomplex Mariënhoeve kunnen vertrouwen op onze faciliteiten én bredere expertise. Stichting Wijksport wisselt graag en vaak kennis uit met partners als verenigingen, onderwijs, gemeente en andere partners, om de uitgangspositie te verbeteren voor sport en bewegen. Dat doen we door inspirerende activiteiten en projecten te organiseren: van scholieren tot senioren en van bankzitters tot sportievelingen!
Van belang
Vergaderingen en bijeenkomsten
Het Bestuur van Stichting Wijksport vergadert zo’n 8-10 keer per jaar. De directeur is bij alle vergaderingen aanwezig. Daarnaast zijn er voor elk bestuurslid nog enkele extra overleggen. De totale tijdsbesteding bedraagt zo’n 100 uur per jaar. Op het moment dat er een raad van toezicht is gevormd, zal de jaarlijkse vergaderfrequentie afnemen.
Startdatum en beloning
Je eerste termijn gaat in op 1 januari 2025. Eind 2024 zal de overdracht van het huidige lid bestuur met de portefeuille financiën aan jou plaatsvinden. Je ontvangt een vrijwilligersvergoeding voor deze rol.
Traject
De selectiecommissie bestaat uit twee leden van het huidige Bestuur en de directeur (als adviseur). Je voert een gesprek met de selectiecommissie (op woensdag 9 oktober, tussen 18.00 en 20.00 uur). Er zal een referentie worden opgevraagd van de eindkandidaat.
Informatie Stichting Wijksport
De website van Stichting Wijksport voor algemene informatie
Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met:
Sollicitatie
Je sollicitatie ontvangen wij graag via pieter.riedstra@stichtingwijksport.nl. De reactietermijn eindigt op 29 september 2024.